Sabtu, 29 Ogos 2009

dialog dalam petikan filem SYURGA CINTA

Awal:Maafkan saya su...Sesungguhnya saya telah jumpai,apa yang dimaksudkan jodoh
daripada Allah,saya nak jadikan yang halal buat saya su,sentiasa berada disisi
saya,susah dan senang,dan sentiasa menemani saya di dunia akhirat dan insyallah
su,cinta sampai syurga...

Haliza:Saya perlukan cinta,kasih dan sayang yang ikhlas,hingga nyawa tercerai dan
jasad,bukan untuk dipermainkan,bukan untuk dipersendakan

Awal:Saya ada impian su,dan impian saya cuma satu,saya ingin hidup semati dengan awak
tapi kali ini,saya benar-benar jujur dan ikhlas su,mungkin cinta saya tidak
seagung cinta Nabi Muhammad kepada Siti Khatijah ataupun tidak sehebat cinta
Zulaikha pada Nabi Yusuf,tapi apa yang saya tahu su,saya perlu awak dalam hidup
saya.

Awal:Suhada,sudi tak awak,sehidup semati dengan saya....

ayat Allah dalam firman al-Quran:

Maksudnya: "Bukankah bumi Allah itu terbentuk luas dan kamu bisa berhijrah."

an-Nisa':ayat 97

Dzun Nun berkata: Aku sangat kagum akan kecintaanmu,yang sangat tulus dan jernih kepada sang Kekasih Sejatimu. Rabi'ah menjawab: Maha suci Allah. Engkau lebih tahu,wahai Dzun Nun. Kau berbicara kepadaku dengan bahasa ahli hakikat dan menanyakanku dengan paradigma makrifat? Dzun Nun berkata: Bukankah setiap penanya berhak mendapatkan jawapan? Rabi'ah lantas melantunkan biar syair:

KUCINTAI ENGKAU,WAHAI KEKASIHKU,DENGAN DUA CINTA
CINTA KERANA DORONGAN HASRAT DAN NALURI KEWANITAANKU
DAN CINTA YANG MEMANG ENGKAU BERHAK ATAS CINTA DIRIKU
ADAPUN HASRAT YANG MENDORONG CINTAKU KEPADA DIRIKU
MEMBUAT DIRIKU MASYGHUL BERZIKIR DAN MENGINGATMU
SEDANGKAN CINTAKU YANG ENGKAU MEMANG BERHAK ATASNYA
MENUNTUN DIRIKU,UNTUK MENYELAK TIRAI PENGHALANG DARIMU
AGAR AKU DAPAT MELIHAT WAJAHMU
WAHAI KEKASIHKU...MAKA,TIADA PUJIAN YANG LAYAK DITERIMA,UNTUK
DAN DEMI DIRIKU
NAMUN,SEGENAP PUJIAN,ADALAH UNTUK DAN DEMI DIRIMU SEMATA

Kecintaan Rabi'ah kepada Allah yang tanpa batas itu,menjadikan dirinya wushul (tersambung) dan qurb (dekat) dengan-Nya tanpa jarak.Allah menjadikan Rabi'ah insan terkasih dan dikasih-Nya.Allah 'menitip'kan karamah dan kasih keutamaan-Nya kepada Rabi'ah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan